خاندوزی نظریه‌پرداز اقتصادی نیست/ شرایط برای پیگیری مطالبات فراهم شده است

بررسی صلاحیت احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد امروز در مجلس پیگیری شد و نمایندگان موافق و مخالف صحبت کردند.

صدای بورس - میلاد عبداللهی؛ امروز جلسه تایید صلاحیت سید احسان خاندوزی برگزار و موافقان و مخالفان به ایراد سخن پرداختند؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس البته اعلام کرد، با توجه‌ به برنامه‌های خاندوزی، این کمیسیون وی را به عنوان وزیر اقتصادی مطلوب می‌داند.

رئیس بانک مرکزی را معرفی کنید

محمود عباس‌زاده، نماینده مشکین‌شهر به عنوان مخالف صحبت کرد و اظهار داشت: لازم است خاندوزی به صورت شفاف اعلام کند رییس بانک مرکزی کیست؟ او همچنین اظهار داشت، آیا شما(خاندوزی) بر خزانه‌داری تسلط کافی دارید؟ همچنین در برنامه‌ها اشاره ضعیفی به سرمایه‌گذاری خارجی و موانع آن شده است.

خاندوزی بهترین گزینه دولت سیزدهم است

پاشایی بهرام دیگر نماینده‌ای بود که در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد صحبت کرد. وی افزود: از جمله عواملی که مانع شکوفایی اقتصاد ما شده ذخایر ارز، طلا، و تاراج منابع بوده است که هیچ نسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و گرانی بسیاری در پی داشته است. تیم اقتصادی دولت سیزدهم به تهیه برنامه جامع در این خصوص اقدام کرده است. او اظهار داشت: ما بر روی برخی گزینه‌ها حرف داریم اما خاندوزی گزینه مناسبی است و با جامعه دانشگاهی ارتباط و تعامل دارد.

دغدغه امروز اقتصادی ما مطالبات از دولتی است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی هم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصادی سخنرانی کرد: او متذکر شد، دغدغه امروز اقتصادی ما مطالبات از دولتی است که باید اقدامات اقتصادی انجام داد. او ادامه داد شرایط برای پیگیری مطالبات اکنون فراهم شده است و بر مشکلات اقتصادی فائق خواهیم آمد.
این نماینده مجلس افزود: در برخی حوزه‌ها با خاندوزی به توافق رسیدیم، به عنوان مثال دو حوزه نظارت دقیق مجلس و اجرای قوانینی که پیش از این روی زمین مانده است.

خاندوزی نظریه‌پرداز اقتصادی نیست

در ادامه ویس کرمی، نماینده مخالف، با اشاره به اینکه جوان‌گرایی رییس جمهور قابل تقدیر است، افزود: خاندوزی نظریه‌پرداز اقتصادی نیست و فقط استادیار دانشگاه است. وی افزود: وزیراقتصاد باید در بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و مالیات با تجربه باشد. تجربه خاندوزی در کار اجرایی ناچیز است و تالیفات او مشخص نیست.
 

خاندوزی دفاع کرد

در ادامه سیداحسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد در دفاع از برنامه‌های خود گفت: وزارت اقتصاد باید در خط مقدم تحریم و آسیب‌ ناپذیری از جنگ اقتصادی باشد. معیشت را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم و شرکای راهبردی را اضافه می‌کنیم. مگر برخی کشورها از غیرسوئیفت استفاده نمی‌کنند؟! مساله هوشمندسازی جزاولویت‌های من خواهد بود و پیش‌بینی پذیری اقتصاد را ممکن می‌سازیم.

او در ادامه اضافه کرد: مهار تورم نیازمند همکاری همه دستگاهاست. از همین رو تمام تلاش خود را برای جبران کسری بودجه از مسیرهای غیرتورم‌زا و مدیریت بازارسرمایه به کار خواهم بست.

او ایجاد تقاضا برای اوراق دولتی، فروش اموال دولتی، ارتقا نقش خزانه و ارایه لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی را از مهمترین فعالیت‌های خود دانست.

وی افزود: سرمایه‌گذاری کفاف استهلاک سالانه را نمی‌دهد و از طریق آسان‌سازی مجوزها بند از پای فعالان اقتصادی برمی‌داریم.

خاندوزی در خصوص بازارسرمایه با تاکید بر بازگشت اعتماد به بورس گفت:  افزایش نقش بازارسهام در تولید بسیارمهم است، همچنین بنگاه‌های خوب و خوشنامی وجود دارند که باید عرضه شوند. افزون بر آن رسیدگی به تخلفات گذشته بازارسهام و لغو انحصارات این بازار اعم از سبدگردانی کارگزاری‌ها از اولویت‌های کاری خواهد بود.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد از ارائه مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری مردم در بازارسرمایه خبر داد و افزود: با تصیم‌گیری‌های درست، نگاه مردم به بازار مثبت می‌شود و ساماندهی ظرفیت‌های تولیدی ذیل سهام عدالت برای بهبود وضعیت بازار در برنامه‌هایم خواهد بود و از سوی دیگر ضعف قوانین بانکی و نظارت بانک مرکزی باید اصلاح شود.

کد خبر 437306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =